464)  کرسی «آسیب‌شناسی روش پژوهش در مسائل تاریخی علوم قرآن» برگزار شد.

جواهری: روش تاریخی در مطالعات علوم قرآنی نادیده گرفته شده است/ فاکر میبدی: همه مباحث علوم قرآنی، تاریخی نیست

کرسی «آسیب‌شناسی روش پژوهش در مسائل تاریخی علوم قرآن» برگزار شد. ابتدا گزارشی ناقص از این کرسی ارائه شد که در برخی سایت‌ها منعکس گردید، لیکن بعد از چند روز پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گزارشی دقیق‌تر از این کرسی ارائه کرد که پس از بیان خلاصه مطالب، گزارش را عیناً بارگزاری می‌کنم:

خلاصه مطالب:

 

1. در مسائل تاریخی علوم قرآن (تاریخ قرآن و قرائات) و غیر آن‌ها مثل برخی مسائل زیرمجموعه اعجاز قرآن (مثل شبهات مربوط به امّی بودن پیامبر اکرم ص) که ماهیت تاریخی دارند، در منابع علوم قرآن بدون توجه جدی به روش‌شناسی پژوهش در منابع تاریخی ارائه شده‌اند و برای نمونه به سه مسئله مهم جمع قرآن،‌ مسئله تحریف قرآن، و نظریه «این همانی قرائت موجود و قرائت واحده» اشاره شد.

2. آسیب اصلی در پژوهش‌های تاریخی منابع علوم قرآن در نادیده گرفتن «عقل تحلیل‌گر» یا «عقل ابزاری» است.

3. مراد از عقل تحلیل‌گر این است که عقل با استفاده از ابزارهای حقیقت‌یاب به ارزیابی داده‌های تاریخی اقدام کند و داده‌ها و گزاره‌ها و حوادث تاریخی را در فضای آن رخدادها بررسی کند. یعنی بتواند فضایی که حوادث در دل آن‌ها اتفاق افتاده به بهترین وجه بازسازی کند و ابزار حقیقت‌یاب را به خدمت بگیرد.

4. یکی از ناقدان محترم استاد فاکر میبدی بود. چند نکته مهم مطالب ایشان این بود: توجه ویژه به عقل تحلیل‌گر و ابزار پژوهش در تاریخ که در متن ارائه شده به ناقدان آمده، نباید موجب شود که از نقد و ارزیابی روایات و خلاصه روش‌های دیگر صرف‌نظر شود. در پاسخ عرض کردم: مرحله ورود عقل تحلیل‌گر به بازسازی فضای یک حادثه تاریخی به جهت ارزیابی گزاره‌های ناقل آن حادثه بعد از مرحله ارزیابی اولیه گزاره‌ها از حیث سند و مانند آن است. یعنی مثلاً‌ اگر قرار است برهان تاریخی بر مسئله تحریف ‌ناپذیری قرآن ارائه شود،‌ پیش از این مرحله باید روایات تحریف از نظر رجال و درایه بررسی شود. اگر گزاره تاریخی ناقل حادثه‌ای از حیث سندی مردود بود، اصلا نیازی برای بازسازی فضای آن حادثه و جمع قرائن دیگر نیست و اگر چنین شود، برهانی بر ردّ گزاره‌ مردود بوده و جهت تأکید بیشتر است.

5. اختلاف مهم و اصلی بنده و آقای فاکر میبدی در تاریخی دانست مسئله تحریف قرآن بود. ایشان معتقد بود که مسئله تحریف تاریخی نیست ولی حقیر معتقد به تاریخی بودن آن بودم و هستم. 

6. نکته دیگر ایشان این بود که عنوان «تاریخ قرائات» شامل همه مباحث قرائات نیست و بخش زیادی از مباحث قرائات تاریخی نیست. در پاسخ ایشان باید عرض شود که بله، مباحث زیادی از قرائات، مانند توجیه قرائات، تاریخی نیستند ولی اصل مطلب یعنی حادث شدن قرائات در دل تاریخی بوده و از این جهت تاریخی است، هرچند مباحثی در باره یک حادثه تاریخی غیر تاریخی باشد. عنوان تاریخ قرائات شناخته شده است و در برخی تک‌نگاری‌ها استفاده شده است.

اما گزارش تفصیلی کرسی:

http://iict.ac.ir/1400/04/korsiotarikhiquran/

ادامه نوشته

462) داستان اختلاف قرائات 15 «القراءات فى نشأتها الاولى‏» (تعلیقاتی بر مبحث تاریخ قرائات التمهید ج2)

داستان اختلاف قرائات

در زمان پیامبر اکرم ص اختلاف قرائاتی وجود نداشت مگر احتمالاً در لهجه آن‌هم برای کسانی که توانایی مراعات لهجه صحیح را نداشتند؛ البته برخی هم به ذوق و سلیقه و اجتهاد خود قرائتی داشتند که مورد نهی بود و شاذّ. پس از پیامبر اکرم ص تا توحید مصاحف اختلاف قرائات در مواد و ترتیب کلمات شکل گرفت که موجب شد عثمان به توحید مصاحف اقدام کند. در توحید مصاحف فقط مواد و ساخت‌های کلمات و ترتیب‌ آن‌ها بر اساس قرائت پیامبر اکرم ص تنظیم و تصحیح شد؛ زیرا تا چند ده سال بعد که تمایز حروف با نقطه و نیز اعراب وضع شد، مصاحف بدون نقطه و بدون اعراب نگاشته می‌شد؛ از این رو توحید مصاحف فقط در مورد مواد کلمات، ساخت و ترتیب آن‌ها بود و نه حروف و اعراب. مصاحف اولیه نیز به گفته مکی بن ابطالب اختلاف اندکی در حد چند حرف داشتند. بیشترین اختلاف بین مصحف شام و عراق بود با چهل حرف اختلاف؛ یعنی اختلاف در حروف یا کلمات آن هم در مواد بود و نه اعراب و تمایز حرف نقطه‌دار و بی‌نقطه. 

در جریان توحید مصاحف و اختلاف‌های پیش از آن، عمده دلیل اختلاف قرائات اجتهاد قراء بود که به خود اجازه تصرف در واژگان قرآن را از جهت مواد، ساخت و ترتیب می‌دادند، و در مسئله توحید نیز افزون بر یکسان‌سازی از این جهات، تکیه اصلی بر القای شفاهی قرائت صحیح بود؛ زیرا اعراب گذاری و نقطه‌گذاری ممیز حروف شکل نگرفته بود. بعدها ضعف رسم الخط از جهت تشابه حروف، نبود الف، نبود اعراب، و جز‌ این‌ها دستاویزی شد برای کسانی که علاقه‌مند به اجتهاد در قرائت بودند. آن‌ها دیگر نمی‌توانستند در مواد کلمات و ترتیب آن‌ها و آنچه در توحید مصاحف مورد توجه بود و رسم الخط بر آن دلالت می‌کرد،‌ اجتهاد کنند ولی اجتهاد خود را در حوزه اعراب و حروف مشابه و برخی ساخت‌ها که رسم الخط تحمل انحراف در آن‌ها را داشت، اعمال کردند و در حقیقت، چه قبل از توحید مصاحف و چه بعد از آن اجتهاد اصلی‌ترین و شاید تنهاترین عامل در اختلاف قرائت بود. بله خاستگاه اجتهاد ممکن بود در افراد گوناگون متفاوت باشد، ولی رکنی و اصلی بودن عاملیت آن روشن است.

پست‌های مرتبط:

http://javahery.blogfa.com/category/23/%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d8%a7%d8%aa

461)  تاریخ قرائات 14 (نقد و بررسی نظریه «این‌همانی قرائت موجود و قرائت واحده) (تعلیقاتی بر ... ج2)

مهم‌ترین مطلب تاریخ قرائات التمهید نظریه «این‌همانی قرائت موجود و قرائت واحده» است که بر اساس آن قرائت موجود همان قرائت پیامبر اکرم ص است که نسل به نسل به ما منتقل شده است. در نقد و تأیید این نظریه تا کنون چند مقاله نگاشته و منتشر شده و نگارنده نیز در این خصوص مقاله‌ای در دست تألیف دارم. به رغم همه نقدهایی که بر این نظریه شده، شواهد مهمی بر صحت آن دلالت دارد لیکن نه بیان نظریه به سبکی که نویسنده التمهید بیان کرده و نه ادله او، هیچ‌یک کافی نیست و لازم است هر دو جنبه تقویت شود.

مقاله‌هایی که در نقد این نظریه نگاشته شده‌ است:

- ارزیابی ادله دیدگاه رواج تاریخی قرائت عاصم به روایت حفص, حامد شریفی نسب (نویسنده مسئول), سیدمحمدباقر حجتی, امیدقربانجانی, مطالعات قرآن و حدیث, 1396, شماره 20؛

- بررسی دلایل تواتر قرائات رایج, سیدمحسن کاظمی, مطالعات قرائت قرآن, 1393, شماره3؛

مقاله‌ مؤید این نظریه که برخی مطالب آن مورد توجه و نقد مقاله پیشین قرار گرفته (ارزیابی ادله دیدگاه رواج ...):

- بررسی تاریخی «قرائت العامة» و ارتباط آن با روایت حفص از عاصم, بی‌بی‌زینب حسینی و مرتضی ایروانی, علوم قرآن و حدیث: مطالعات قرآن و حدیث, 1394, شماره 16.

- تعیّن و تواتر قرائت حفص در عصر پیامبر ص تا کنون، محسن‌ رجبی‌قدسی، محمدعلی لسانی فشارکی،‌ مطالعات قرائت قرآن، شماره 14، 1399.

- نگارنده نیز در این خصوص مقاله‌ای دارد که ان‌ شاء الله منتشر می‌شود.

مقاله‌های مرتبط با بحث

- دلالت و مصداق روایت «إقرأ کما یقرء الناس», الهه شاه‌پسند, پژوهش‌ةای قرآن و حدیث, 1393, شماره 2؛

- بررسی روایت «إقرأ کما یقرء الناس» با نگاهی به فهم شیخ انصاری رحمه الله, علی نصرتی ( نویسنده مسئول), محمدعلی مهدوی راد, سیدعلی دلبری, آموزه‌های قرآنی, 1392, شماره 17.

- گستره جغرافیای تاریخی قرائات در جهان اسلام, محمدرضا حاجی اسماعیلی.

پست‌های مرتبط:

http://javahery.blogfa.com/category/23/%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d8%a7%d8%aa