مهم‌ترین مطلب تاریخ قرائات التمهید نظریه «این‌همانی قرائت موجود و قرائت واحده» است که بر اساس آن قرائت موجود همان قرائت پیامبر اکرم ص است که نسل به نسل به ما منتقل شده است. در نقد و تأیید این نظریه تا کنون چند مقاله نگاشته و منتشر شده و نگارنده نیز در این خصوص مقاله‌ای در دست تألیف دارم. به رغم همه نقدهایی که بر این نظریه شده، شواهد مهمی بر صحت آن دلالت دارد لیکن نه بیان نظریه به سبکی که نویسنده التمهید بیان کرده و نه ادله او، هیچ‌یک کافی نیست و لازم است هر دو جنبه تقویت شود.

مقاله‌هایی که در نقد این نظریه نگاشته شده‌ است:

- ارزیابی ادله دیدگاه رواج تاریخی قرائت عاصم به روایت حفص, حامد شریفی نسب (نویسنده مسئول), سیدمحمدباقر حجتی, امیدقربانجانی, مطالعات قرآن و حدیث, 1396, شماره 20؛

- بررسی دلایل تواتر قرائات رایج, سیدمحسن کاظمی, مطالعات قرائت قرآن, 1393, شماره3؛

مقاله‌ مؤید این نظریه که برخی مطالب آن مورد توجه و نقد مقاله پیشین قرار گرفته (ارزیابی ادله دیدگاه رواج ...):

- بررسی تاریخی «قرائت العامة» و ارتباط آن با روایت حفص از عاصم, بی‌بی‌زینب حسینی و مرتضی ایروانی, علوم قرآن و حدیث: مطالعات قرآن و حدیث, 1394, شماره 16.

- تعیّن و تواتر قرائت حفص در عصر پیامبر ص تا کنون، محسن‌ رجبی‌قدسی، محمدعلی لسانی فشارکی،‌ مطالعات قرائت قرآن، شماره 14، 1399.

- نگارنده نیز در این خصوص مقاله‌ای دارد که ان‌ شاء الله منتشر می‌شود.

مقاله‌های مرتبط با بحث

- دلالت و مصداق روایت «إقرأ کما یقرء الناس», الهه شاه‌پسند, پژوهش‌ةای قرآن و حدیث, 1393, شماره 2؛

- بررسی روایت «إقرأ کما یقرء الناس» با نگاهی به فهم شیخ انصاری رحمه الله, علی نصرتی ( نویسنده مسئول), محمدعلی مهدوی راد, سیدعلی دلبری, آموزه‌های قرآنی, 1392, شماره 17.

- گستره جغرافیای تاریخی قرائات در جهان اسلام, محمدرضا حاجی اسماعیلی.

پست‌های مرتبط:

http://javahery.blogfa.com/category/23/%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d8%a7%d8%aa