529) ترجمه مزجی سوره اَعراف (در 51 بند یا موضوع)/4
26-27: بیان فضل خدا بر مردم و تحذیر آنها از فتنه شیطان
(آيه 26)- اخطار به همه فرزندان آدم
در ادامه بحث پیشین و برای بهرهبرداری از آن میفرماید: «اى فرزندان آدم! ما لباسى برای شما فرو فرستاديم، كه زشتيهاى بدنتان را میپوشاند» (يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ) و افزون بر آن «مايه زينت شماست» (وَ رِيشاً). تذکر به نزول لباس مؤیّدی است بر آنچه در بالا گفتیم که لباس بهشتی که از حضرت آدم و همسرش حوّا به سبب تخلف فرو ریخت و یا برطرف شد و کنار رفت، لباس ناشناخته و ویژهای بوده است که پس از آن، آدم و حوا خود را پشت برگها پنهان کردند و یا مطابق گفته بیشتر مفسران، از برگها برای پنهان کردن شرمگاه بهره گرفتند.
توجه: اگر از بین رفتن لباس بهشتی را کنایه از تغییر ماهیت در جسم آدم و حوا بگیریم، آنگاه فراز «ِيَنزِعُ عَنهُمَا لِبَاسَهُم» در آیه 27 نوعی استعاره خواهد بود.
لغت: " ريش" در اصل واژه عربى، به معنى پرهاى پرندگان است و از آنجا كه پرهاى پرندگان لباسى طبيعى در اندام آنها است، به هر گونه لباس، نيز گفته مىشود، ولى چون پرهاى پرندگان غالبا به رنگهاى مختلف و زيبا است، يك نوع مفهوم زينت در معنى كلمه" ريش" افتاده است، علاوه بر اين به پارچههايى كه روى زين اسب و يا جهاز شتر مىاندازند" ريش" گفته مىشود. بعضى از مفسران و اهل لغت نيز آن را به معنى وسيعترى اطلاق كردهاند و آن هر گونه اثاث و وسائل مورد نياز انسان است، اما مناسبتر در آيه فوق همان لباسهاى زينتى و جالب است. (تفسیر نمونه)
این فایده لباس ظاهری، اما لباس باطنی: «و لباس خوشتنداری و تقوا [که مانع انحراف و گناه میشود] بهتر است» (وَ لِباسُ التَّقْوى ذلِكَ خَيْرٌ).
و در پايان آيه مىافزاید: «اين [لباس (ظاهری یا تقوا یا هر دو)] از آيات و نشانههاى خداست تا بندگان متذكر نعمتهاى پروردگار شوند.» (ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ).
(آيه 27)- عبرتی برای همیشه!
«اى فرزندان آدم! شيطان شما را نفريبد، آن چنانكه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون راند و لباس [ویژه و ناشناخته] آنان را از اندامشان بيرون كرد، تا آنچه را خوشآیندشان نبود، نشانشان دهد» (يا بَنِي آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما).
در خصوص شیطان باید کاملاً هشیار باشید؛ زیرا: «او و دار و دستهاش شما را از آنجا كه شما آنان را نمىبينيد، مىبينند»: (إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ).
البته آنها بر مؤمنان تسلط ندارند، بلکه «ما شياطين را اوليای [سرپرست و مسلط بر] افراد بىايمان قرار داديم» (إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ) پس اگر انسان با ایمان باشد، ندیدن شیاطین به او ضرری نمیرساند.
بسم الله الرحمن الرحیم
