در یکی دو پست در باره روش مناظره با اهل تسنن سخن گفتیم. عرض شد در وهله نخست می‌بایست مسئله اصلی و مسائل فرعی از هم بازشناخته شوند. اگر بر مسئله اصلی تمرکز شود، همه مسائل فرعی وابسته به آن است. توضیح مسئله اصلی به قرار ذیل است:

1. بعد از پیامبر اکرم ص دو نفر از صحابه ادعای خلافت بلافصل کردند و تا آخر بر ادعای خویش باقی ماندند. (علی بن ابیطالب ع و ابوبکر بن ابی قحافه)

2. بی‌تردید تنها یک نفر از این دو می‌تواند خلیفه بلافصل باشد و امکان خلافت هر دو نفر به صورت هم‌زمان وجود بلکه معنی و منطق ندارد.

3. اگر ابوبکر خلیفه بلافصل باشد، طبیعتاً خلیفه پس از او عمر و سپس عثمان و در نهایت علی ع است و فقه و باورهای اعتقادی نیز در همین مسیر تعریف می‌شود؛ بنابراین، سخن گفتن در باره عمر و عثمان و مسائل فقهی و مانند این‌ها همه و همه جزو مسائل فرعی است و می‌توان از آن‌ها صرف‌نظر کرد. 

4. اگر حضرت علی ع خلیفه و امام بلافصل باشد نیز تکلیف امامان و خلفای بعد از او و نیز مسائل فقهی، مشخص و مطابق با روش و راهنمایی‌های او است؛ بنابراین، سخن گفتن از مثلاً تفاوت‌های نماز شیعه و سنی و حیات امام زمان عج و بسیاری مسائل دیگر همه فرعی است.

5. پس در مناظره و مباحثه و جدال احسن می‌باید بر یک و فقط یک مسئله متمرکز شد و تنها آن را دنبال کرد و آن این است که از بین دو نفر مدعی خلافت بلافصل پیامبر اکرم ص ادعای کدام یک پذیرفتنی است؟ 

در مقاله مورد اشاره، پاسخ این پرسش تعقیب شده است. خلاصه این پاسخ به قرار ذیل است:

الف) آیات فراوانی - چه صریح و چه غیر صریح - وجود دارد که بر خلافت بلافصل حضرت علی ع دلالت دارد و هیچ آیه‌ای وجود ندارد که بر خلافت - بلافصل یا با فصل - ابوبکر دلالت کند.

ب) روایات متواتر فراوانی از پیامبر اکرم ص در منابع شیعه و سنی وجود دارد که بر خلافت بلافصل حضرت علی ع دلالت دارد و هیچ روایتی در مورد خلافت بلافصل یا با فصل ابوبکر در اختیار نیست.

ج) شاه بیت همه دلیل‌ها برهان فاطمی است (از این بابت که راهی برای تأویل و فرار از آن وجود ندارد، هرچند در بسیاری دیگر نیز چنین است!). خلاصه این برهان به قرار ذیل است:

1. فاطمه زهرا س به تصریح روایات منقول در صحیح بخاری و غیر آن سیدة نساء اهل الجنة و سیدة نساء العالمین است و نیز مشمول آیه تطهیر و آیه مباهله و جز این‌هاست.

2. بر اساس نصوص مندرج در صحیح بخاری و دیگر منابع مهم سنی و شیعی بین فاطمه زهرا س و ابوبکر و عمر درگیری رخ داد و حضرت فاطمه زهرا بر آن دو غضب کرد و بر همین حال بود تا به لقاء الله پیوست. او وصیت کرد که ابوبکر و عمر بر او نماز نخوانند و در مراسم تشییع جنازه او شرکت نکنند و سر قبر او نیایند و از این رو، قبر آن حضرت پنهان است.

3. در روایات صحیح و مورد قبول شیعه و سنی و شبه ضرور آمده که: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة؛ هر کس امام زمانش را نشناسد [و در بیعت او نباشد] به مرگ جاهلی خواهد مرد [یعنی از اهل آتش خواهد بود]».

4. از این‌که حضرت زهرا س اهل بهشت است، می‌فهمیم او حتماً امام زمانش را شناخته و بیعت او را به گردن داشته ولی ما می‌دانیم که او بر ابوبکر و عمر غضب کرد و حتی پس از رحلت نیز با وصیت به دشمنی خود با آن دو نفر ادامه داد، سؤال این است که او بیعت کدام امام  و خلیفه بلافصل را به گردن داشته است؟ (علی ع یا ابوبکر)

نتیجه این مباحث

یکم) فارغ از بررسی اوصاف علی ع و ابوبکر، هر کسی مانند حضرت زهرا س بیعت حضرت علی ع را بر گردن داشته و مطابق باورها و دستورها و فقه او عمل کند، مسیر او به بهشت ختم می‌شود؛ یعنی با با نگاه به حضرت زهرا س به یقین می‌رسیم که این مسیر روشن و به سوی رضای خداست؛ زیرا کسی که این مسیر را پیموده بهترین زنان عالم و بهشت است.

دوم) ما هیچ دلیل یقینی نداریم که نشان دهد اگر کسی بیعت ابوبکر را بر گردن داشته باشد و به باورها و فقه او پایبند باشد، مسیرش به سوی بهشت است.

سخن پایانی این‌که

در هر مناظره و جدال احسن اول باید تکلیف مسئله اصلی روشن شود و پرداختن به مسائل فرعی برای تقویت ایمان و محکم کاری است و از ابتدا رفتن سراغ مسائل فرعی به معنای طولانی کردن راه و نامطمئن کردن آن است.

لطفاً‌ در انعکاس این مطلب سهیم باشید.

مقاله چگونه با اهل تسنن مناظره کنیم؟ / میانبُری به حقیقت

http://javahery.blogfa.com/post/368/%d9%85%db%8c%d8%a7%d9%86%d8%a8%d9%8f%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82%d8%aa-%d8%a8%d9%87-%d8%b6%d9%85%db%8c%d9%85%d9%87-%d9%be%db%8c%d9%88%d8%b3%d8%aa1

برهان قاطع فاطمی

http://javahery.blogfa.com/post/450/%d8%a8%d8%b1%d9%87%d8%a7%d9%86-%d9%82%d8%a7%d8%b7%d8%b9-%d9%81%d8%a7%d8%b7%d9%85%db%8c