بى‏رحمى به حيوان[1]

در اسلام بى‏رحمى حتى نسبت به حيوانات نكوهش شده است. مسلمان حق ندارد حيوانى را بيازارد و يا حتى به آن ناسزا بگويد[2] و از اين رو پيامبراكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم در حديثى مى‏فرمايد:

«لَو غُفِرَ لَكُم ما تَأتونَ إلى البَهائِم لَغُفِرَ لَكُم كَثيرا؛ اگر ستمى كه بر حيوانات مى‏كنيد بر شما بخشوده شود، بسيارى از گناهان شما بخشوده شده است.»[3]

با اين كه كشتن حيوانات حلال گوشت براى مصرف، از نظر اسلام جايز است، در عين حال ذبح آن‏ها آدابى دارد كه تا حدّ ممكن، حيوان كم‏تر رنج ببيند.

يكى از آداب ذبح اين است كه نبايد حيوان را در برابر چشم حيوانى مانند او ذبح كرد؛ چنان كه امام على عليه‏السلام فرمود: «لاَ تَذبَح الشاةَ عِندَ الشَّاةِ وَ لاَ الجَزُورَ عِندَ الجَزُورِ وَ هُوَ يَنظُرُ إلَيهِ؛ گوسفند را نزد گوسفند و شتر را نزد شتر ذبح نكن، در حالى كه به او مى‏نگرد.»[4]

بنابراين، سر بريدن بچه حيوانات نزد مادرشان به شدّت نكوهيده و حاكى از نهايت سنگدلى و بى‏رحمى است، و آثار ويرانگرى بر زندگىِ انجام دهنده آن دارد.

يكى از شاگران شيخ نقل مى‏كند: سلاّخى نزد جناب شيخ آمد و عرض كرد: بچه‏ام در حال مردن است، چه كنم؟

شيخ فرمود:

«بچه گاوى را جلوى مادرش سر بريده‏اى»!

سلاّخ التماس كرد، بلكه براى او كارى انجام دهد.

شيخ فرمود:

«نمى‏شود. مى‏گويد: بچه‏ام را سر بريده، بچه‏اش بايد بميرد»![5]


[1] . مکاشفات اولیای الهی، ص 147ـ148.

[2] . ر.ك: ميزان الحكمه، ج 3، ح 1343.

[3] . ميزان الحكمه، ج 3، حديث 1344 و 981 و 4520، مفاد اين حديث در مورد گذشتگان كه معمولاً با حيوانات به طور گسترده سروكار داشتند، بسيار روشن است.

[4] . كافى، ج 6، ص 229، حديث 7.

[5] . آية‏ اللّه‏ فهرى از آقاى سيد محمدرضا كشفى نقل مى‏كند: در همسايگى او قصّابى بود كه پسرش دل درد شديد مى‏گيرد و به آقاى كشفى متوسل مى‏شود. آقاى كشفى او را به جناب شيخ ارجاع مى‏دهد، شيخ به قصّاب مى‏گويد: «گوساله‏اى را در مقابل چشم مادرش ذبح كرده‏اى؛ بنابراين، پسرت علاج ندارد.» (كيمياى محبت، ص 147ـ148)