858) پس از شهادت سيّد الشهدا/2
۲/۱ اسب دواندن بر پيكر مطهّر امام عليه السلام
۴۸۲. تاريخ الطبرى - به نقل از حُمَيد بن مسلم -: آن گاه، عمر بن سعد، ميان يارانش ندا داد كه: چه كسى فراخوانِ اسب دواندن بر حسين را پاسخ مىگويد؟
ده تن، پاسخ مثبت دادند، از جمله: اسحاق بن حَيوه حَضرَمى - همان كسى كه پيراهن حسين عليه السلام را برداشت و پس از آن، پيسى گرفت - و احبَش بن مَرثَد بن عَلقمة بن سلامه حضرمى. اينان آمدند و حسين عليه السلام را با اسبان خود، لگدكوب كردند، تا جايى كه پشت و سينه ايشان را خرد كردند.
به من (حُمَيد)، خبر رسيد كه پس از اين [ماجرا]، در يكى از جنگها، تيرى نامشخّص آمد و قلب احبش بن مَرثَد را كه ايستاده بود، شكافت و او را كشت.[1043]
۴۸۳. الإرشاد - به نقل از حميد بن مسلم -: عمر بن سعد به يارانش ندا داد كه: چه كسى نداى اسب دواندن بر حسين را اجابت مىكند؟
ده تن اجابت كردند كه از جمله آنان، اسحاق بن حَيوه و اخنَس بن مَرثَد بودند كه اسبهاى خود را بر حسين عليه السلام دواندند و پشت ايشان را خرد كردند.[1044]
۴۸۴. الملهوف: سپس عمر بن سعد، ميان يارانش ندا داد كه: چه كسى حاضر است بر حسين، اسب بدواند؟
از يارانش، اين ده تن حاضر شدند: اسحاق بن حَوبه - كه پيراهن امام عليه السلام را به تاراج برده بود -، اخنس بن مرثد، حَكيم بن طُفَيل سبيعى، عمر بن صبيح صَيداوى، رجاء بن مُنقِذ عبدى، سالم بن خَيثمه جُعفى، صالح بن وَهْب جُعفى، واحِظ بن غانِم، هانى بن ثُبَيت حضرمى و اسيد بن مالك. اينان - كه خدا لعنتشان كند - با سُم اسبهايشان، حسين عليه السلام را چنان لگدكوب كردند كه پشت و سينهاش را خرد كردند.
اين ده تن، [پس از پايان كار] آمدند و در برابر ابن زياد - كه خدا لعنتش كند - ايستادند و از ميان آنان، اسيد بن مالك گفت:
ما بوديم كه پشت و سپس سينه [ى او] را
با همه اسبهاى بزرگ و تيزتك، خرد كرديم.
ابن زياد - كه خدا لعنتش كند - گفت: شما كه هستيد؟
گفتند: ما كسانى بوديم كه بر پشت حسين، اسب دوانديم تا آن كه سينه و گلوى حسين را آسياب كرديم.
[0] محمدی ریشهری، محمد، گزیده شهادت نامه امام حسین علیه السلام بر پایه منابع معتبر، صفحه: ۶۶۶، مؤسسه علمی فرهنگی دار الحديث. سازمان چاپ و نشر، قم - ایران، 1391 ه.ش.
[1043] ثُمَّ إنَّ عُمَرَ بنَ سَعدٍ نادى في أصحابِهِ: مَن يَنتَدِبُ لِلحُسَينِ ويوطِئُهُ فَرَسَهُ؟ فَانتَدَبَ عَشَرَةٌ، مِنهُم: إسحاقُ بنُ حَيوَةَ الحَضرَمِيُّ، وهُوَ الَّذي سَلَبَ قَميصَ الحُسَينِ عليه السلام، فَبَرِصَ بَعدُ، وأحبَشُ بنُ مَرثَدِ بنِ عَلقَمَةَ بنِ سَلامَةَ الحَضرَمِيُّ، فَأَتَوا فَداسُوا الحُسَينَ عليه السلام بِخُيولِهِم حَتّى رَضّوا ظَهرَهُ وصَدرَهُ، فَبَلَغَني أنَّ أحبَشَ بنَ مَرثَدٍ بَعدَ ذلِكَ بِزَمانٍ أتاهُ سَهمُ غَربٍ، وهُوَ واقِفٌ في قِتالٍ، فَفَلَقَ قَلبَهُ، فَماتَ ۴۸۵ (تاريخ الطبرى: ج ۵ ص ۴۵۴، أنساب الأشراف: ج ۳ ص ۴۱۰).
[1044] ونادى [عُمَرُ بنُ سَعدٍ] في أصحابِهِ: مَن يَنتَدِبُ لِلحُسَينِ فَيوطِئَهُ فَرَسَهُ؟ فَانتَدَبَ عَشَرَةٌ، مِنهُم: إسحاقُ بنُ حَيوَةَ، وأخنَسُ بنُ مَرثَدٍ، فَداسُوا الحُسَينَ عليه السلام بِخُيولِهِم حَتّى رَضّوا ظَهرَهُ ۴۸۶ (الإرشاد: ج ۲ ص ۱۱۳، إعلام الورى: ج ۱ ص ۴۷۰).
ابن زياد، فرمان داد جايزه اندكى به آنان بدهند.
ابو عمر زاهد مىگويد: ما به اين ده تن نگريستيم و همه آنان را زنازاده يافتيم. مختار، آنان را دستگير كرد و با زنجيرهاى آهنين، دست و پاهايشان را بست و بر پشتشان اسب دواند تا به هلاكت رسيدند.[1045]
۴۸۵. المناقب، ابن شهرآشوب: عمر بن سعد، ده تن را فرا خواند و آنها اسبهايشان را بر پيكر مطهّر امام حسين عليه السلام دواندند. اين ده تن، عبارت بودند از: اسحاق بن يحيى حضرمى، هانى بن ثُبَيت حضرمى، ادلَم بن ناعم، اسد بن مالك، حَكيم بن طُفَيل طايى، اخنَس بن مَرثَد، عمرو بن صبيح مَذحِجى، رجاء بن مُنقِذ عبدى، صالح بن وَهْب يزَنى و سالم بن خيثمه جُعفى.[1046]
۴۸۶. المزار الكبير - در زيارت ناحيه مقدّسه -: تا آن كه تو را از اسبت به زير كشيدند و زخمى و خونين، به زمين افتادى. اسبها تو را زير سُم خود گرفتند و ستمگران با شمشيرهايشان بر سر تو ريختند.[1047]
[1045] ثُمَّ نادى عُمَرُ بنُ سَعدٍ في أصحابِهِ: مَن يَنتَدِبُ لِلحُسَينِ عليه السلام فَيُوطِئَ الخَيلَ ظَهرَهُ؟ فَانتَدَبَ مِنهُم عَشَرَةٌ، وهُم: إسحاقُ بنُ حَوبَةَ الَّذي سَلَبَ الحُسَينَ عليه السلام قَميصَهُ، وأخنَسُ بنُ مَرثَدٍ، وحَكيمُ بنُ طُفَيلٍ السَّبيعِيُّ، وعُمَرُ بنُ صَبيحٍ الصَّيداوِيُّ، ورَجاءُ بنُ مُنقِذٍ العَبدِيُّ، وسالِمُ بنُ خَيثَمَةَ الجُعفِيُّ، وصالِحُ بنُ وَهبٍ الجُعفِيُّ، وواحِظُ بنُ غانِمٍ، وهانِئُ بنُ ثُبَيتٍ الحَضرَمِيُّ، واُسَيدُ بنُ مالِكٍ لَعَنَهُمُ اللَّهُ، فَداسُوا الحُسَينَ عليه السلام بِحَوافِرِ خَيلِهِم، حَتّى رَضّوا ظَهرَهُ وصَدرَهُ.
قالَ الرّاوي: وجاءَ هؤُلاءِ العَشَرَةُ حَتّى وَقَفوا عَلَى ابنِ زِيادٍ لَعَنَهُ اللَّهُ، فَقالَ اسَيدُ بنُ مالِكٍ أحَدُ العَشَرَةِ:
نَحنُ رَضَضنَا الصَّدرَ بَعدَ الظَّهرِ | بِكُلِّ يَعبوبٍ شَديدِ الأَسرِ |
فَقالَ ابنُ زِيادٍ لَعَنَهُ اللَّهُ: مَن أنتُم؟ قالوا: نَحنُالَّذينَ وَطِئنا بِخُيولِنا ظَهرَ الحُسَينِ حَتّى طَحَنّا حَناجِرَ صَدرِهِ.
قالَ: فَأَمَرَ لَهُم بِجائِزَةٍ يَسيرَةٍ.
قالَ أبو عُمَرَ الزّاهِدُ: فَنَظَرنا إلى هؤُلاءِ العَشَرَةِ، فَوَجَدناهُم جَميعاً أولادَ زِنىً، وهؤُلاءِ أخَذَهُمُ المُختارُ، فَشَدَّ أيدِيَهُم وأرجُلَهُم بِسِكَكِ الحَديدِ، وأوطَأَ الخَيلَ ظُهورَهُم حَتّى هَلَكوا ۴۸۷ (الملهوف: ص ۱۸۲، مثير الأحزان: ص ۷۸).
[1046] انتَدَبَ [عُمَرُ بنُ سَعدٍ] عَشَرَةً، وهُم: إسحاقُ بنُ يَحيَى الحَضرَمِيُّ وهانِئُ بنُ ثُبَيتٍ الحَضرَمِيُّ، وأدلَمُ بنُ ناعِمٍ، وأسَدُ بنُ مالِكٍ، وَالحَكيمُ بنُ طُفَيلٍ الطّائِيُّ، وَالأَخنَسُ بنُ مَرثَدٍ، وعَمرُو بنُ صَبيحٍ المَذحِجِيُّ، ورَجاءُ بنُ مُنقِذٍ العَبدِيُّ، وصالِحُ بنُ وَهبٍ اليَزَنِيُّ، وسالِمُ بنُ خَيثَمَةَ الجُعفِيُّ، فَوَطِئوهُ بِخَيلِهِم ۴۸۸ (المناقب، ابن شهرآشوب: ج ۴ ص ۱۱۱).
[1047] حَتّى نَكَسوكَ عَن جَوادِكَ، فَهَوَيتَ إلَى الأَرضِ جَريحاً، تَطَؤُكَ الخُيولُ بِحَوافِرِها، وتَعلوكَ الطُّغاةُ بِبَواتِرِها ۴۸۹ (المزار الكبير: ص ۵۰۴).