◀️ معرفی کتاب نقدی قویم بر تفسیر تسنیم
کتاب الکترونیکی «نقدی قویم بر تفسیر تسنیم» نوشتهٔ حسن یوسف‌زاده گیلانی در نشر میراث ماندگار چاپ شده است. تفسیر تسنیم در ظل و ذیل تفسیر المیزان پا به میدان گذاشت و به شرح و بسط آن پرداخت و به‌شدت از آن تأثیر پذیرفت - البته فضل تقدم و تقدم فضل المیزان بر کسی پوشیده نیست - و بی‌تردید این تأثیرپذیری، در مواردی فراوان منشأ اشتباه آمده است. یعنی تفسیر تسنیم اشتباهات تفسیر المیزان را تکرار کرده است که در کتاب پیش رو به‌تفصیل به آن پرداخته‌اند.

◀️ درباره کتاب نقدی قویم بر تفسیر تسنیم
👈 علت فربهی تفسیر تسنیم: از منظر نگارنده، پنج علت عمده، موجب حجیم گشتن و فربه نمودن تفسیر تسنیم شده است که عبارت‌اند از:

علت یکم. تکرار مکررات. علت دوم. توضیح واضحات. علت سوم. اطناب و تطویل. علت چهارم. حشوو و زواید. علت پنجم. ذکر مطالبی غیر مرتبط با تفسیر

◀️ بخشی از کتاب نقدی قویم بر تفسیر تسنیم
لازم است برای چندمین بار به این دو مطلب توجه عمیق شود: یکی آن که سنت اعم از قطعی و غیرقطعی برای همیشه و نسبت به همه‌ آیات مرجع تعلیم و تبیین و شرح خواهد بود؛ لیکن مرجعیت تعبدی خصوص سنّت غیرقطعی بعد از روشن بودن محتوای همه‌ قرآن صورت می‌پذیرد. دیگری آن که هرگز قرآن بدون سنّت اعم از قطعی و غیرقطعی حجت نیست [!!!!!] و حجیّت قرآن بدون سنت قطعی یا غیرقطعی تفکیک آشکار بین دو همتای افتراق ناپذیراست [!!!!]. غرض آن که دلیل لزوم عرض سنّت بر قرآن احتمال جعل و تحریف است و این امور در سنّت قطعی راه ندارد، پس در سراسر این نوشتار باید بین سنت قطعی و سنت غیرقطعی فرق گذاشت؛ چنانکه روایات عَرْض سنّت بر قرآن، خواه در حال تعارض روایات با یکدیگر و خواهد در حالت عدم تعارض مخصوص به سنّت غیرقطعی است؛ زیرا سنت قطعتی به‌مثابه‌ی قرآن، معروض علیه است، نه معروض. از مباحث گذشته معلوم شد که محور اعتبار سنّت و مدار عرضه‌ آن بر قرآن کجاست و اعتبار سنّت در قبال قرآن کریم چگونه است ...
در مبحث همتایی قرآن و عترت نه قرآن و حدیث دو مطلب وجود دارد: یکی ثَقَل اکبر بودن قرآن نسبت به عترت و دیگری همسانی آن دو با هم؛ چنان که روایات وارد در این باره دو طایفه است: لِسانِ یکی از آن دو طایفه این است: اَحدهما اَکبر و لِستانِ طایفه‌ دیگر این است که رسول اکرم دو سبّابه از دو دست خود را کنار هم قرار داد و فرمود: «اِنّی قد ترکت فیکم اَمرین ... کهاتین»، و سبّابه و وسطی را کنار هم قرار داد و فرمود: نمی‌گویم مانند این دو: «لا اَقول کهاتَیْن»

تذکر

یکی از کاربران ذیل معرفی کتاب از سوی طاقچه نوشته:

نظر خود استاد یوسف زاده در کانال سنگ تمام ایشان: 《‼️مهم خدمت شما و دوستان دیگر عرض می شود که نسخه الکترونیکی کتاب نقدی قویم بر تفسیر تسنیم که در طاقچه هست به هیچ وجه مورد تایید بنده نیست چون ناشر شتاب کاری کرد و قبل از ویرایش نهایی در آن جا گذاشت و مطلب مهم این است که تیتر دومش که نوشته نمونه ای از نقد قویم و بعد، زیر این تیتر، حدود یک صفحه آورده اند،عبارت بنده نیست ودر نقدم نیست بلکه عبارت تفسیر تسنیم است از این جهت نسخه الکترونیکی مزبور که در طاقچه آمده،منسوخ است و فاقد اعتبار است و به هیچ وجه بدان نسخه، توصیه نمی شود مگر این که نسخه ی نهایی نقدم که اینک به صورت کتاب در دسترس است، مجددا در طاقچه قرار داده شود. دوستان لطفاً اطلاع رسانی کنند با سپاس فراوان 《@yosefzadehgilani1

******

سخن نگارنده:


1. نفس نگاشتن نقد بر کتاب‌های مهم بسیار با ارزش است و سبب تولید و رشد دانش می‌شود. بسیار به جاست اگر برخی مفسران به جای نگاشتن یک دوره تفسیر جدید به نقد تفاسیر مشهور اقدام کنند که وقت خواننده کم‌تر گرفته شود و بیشتر دیده شود. بنابراین برای نویسنده محترم این کتاب آرزوی موفقیت می‌کنم ، هرچند این تأیید به معنای تأیید محتوای کتاب نیست.
2. من هنوز این کتاب را ندیده‌ام و از محتوای آن اطلاعی ندارم. البته با برخی اشکالات تسنیم آشنا هستم و برخی از موارد حجیم شدن را تأیید می‌کنم، هرچند نکات تازه و دقت‌های و ظرافت‌ها در این تفسیر کم نیست. مدت‌هاست در نگارش تفسیر زیبایی‌شناختی مقید به رجوع به این تفسیر هستم هرچند با رأی آن مخالف باشم و یا آن را کافی ندانم و این تقید نشان دهنده این است که از نظر این بنده این تفسیر از جایگاه ممتازی برخوردار است.