684) حکایات دیدههای برزخی /84
ضميمه
اولين گامهاى سلوك
بخشى از دستورهاى سلوكى علامه قاضى(ره)[1]
1. شما را سفارش مىكنم به اينكه نمازهايتان را در بهترين و با فضيلتترين اوقات آنها به جا بياوريد و آن نمازها با نوافل، 51 ركعت است؛ پس اگر نتوانستيد، 44 ركعت بخوانيد و اگر مشغلههاى دنيوى نگذاشت آنها را بهجا آوريد، حداقل نماز اوّابين را بخوانيد [نماز اهل انابه و توبه هشت ركعت هنگام زوال است.]
2. براى مؤمنان هيچ راه گريزى از نماز شب نيست، و تعجّب از كسى است كه مىخواهد به كمال دست يابد، در حالى كه براى نماز شب قيام نمىكند و ما نشنيديم كه احدى بتواند به آن مقامات دست يابد مگر به وسيله نماز شب.
3. شبها با صداى زيبا و غمانگيز، قرآن كريم را تلاوت كنيد كه آن نوشيدنى و شراب مؤمنان است.
4. زيارت مشهد اعظم ـ براى كسى كه مجاور آنجاست ـ در هر روز، و رفتن به مساجد معظّمه در حدّ امكان و همينطور ساير مساجد؛ همانا مؤمن در مسجد مانند ماهى در آب است.
5. بعد از نمازهاى واجب، تسبيح فاطمه زهرا عليهاالسلام ترك نشود؛ همانا آن از ذكر كبير به شمار مىآيد و دستكم در هر مجلسى يك دوره ذكر شود.
6. از آن چيزها كه بسيار لازم و با اهمّيت است، دعا براى فرج حضرت حجت ـ صلوات اللّه عليه ـ در قنوت نماز وتر است، بلكه در هر روز و در همه دعاها.
7. قرائت زيارت جامعه در هر روز جمعه؛ مقصودم همان زيارت جامعه معروف است.
8. تلاوت قرآن كمتر از يك جزء نباشد.
9. زياد به زيارت و ديدار برادران نيك سيرت برويد؛ چرا كه آنها برادران شما در پيمودن راه و رفيق در مشكلات هستند.
10. يك روز در ميان، در روز، به زيارت قبور مردگان برويد و در شب نرويد. [شايد اگر هر روز به زيارت اهل قبور برويم به شكل عادت در بيايد و تأثيرگذارى آن كمتر باشد.]...
بخشى از دستورهاى سلوكى آيةاللّه العظمى بهجت(ره)[2]
1. همّت در به جا آوردن نماز با رعايت آداب معنوى و حضور قلب؛
2. تصميم جدى و عزم آهنين بر ترك معصيت و دورى از گناه كه اساسىترين پايه معرفت محسوب مىشود.
3. ارج نهادن و پيروى از دستورهاى اُمَناى رسول اكرم صلىاللهعليهوآلهوسلم و ائمه عليهمالسلام و فرهيختگان عارف، و دقّت در سرگذشت و شرح حال و زندگىنامه آنان كه درس اخلاق عملى محسوب مىشود و از كتابهاى اخلاقى كه به صفات نيك فراخوانده و از صفات زشت پرهيز مىدهند، به مراتب مؤثّرترند.
4. اثر زائدالوصف سكوت و صَمْت از لايعنى كه در واقع حفظ حريم ترك معصيت محسوب مىشود.
5. حفظ اسرار از نااهلان؛
6. اطاعت از والدين، هر چند ممكن است در نظر سالك، مانع محسوب شود، ولى سرانجام اثر كيميابخش خود را در طىّ سلوك گذاشته، راهرو را هر چه سريعتر به مقصد مىرساند.
نصايح اخلاقى و عرفانى از آيةاللّه كشميرى(ره)[3]
1. قرائت ذكر يونسيه[4] در سجده و ادامه آن تا يك سال باعث تجرّد روح از جسم، اتصال به ارواح و باز شدن چشم برزخى مىگردد.
2. قرائت سوره فتح براى رفع حجابها، بسيار خوب است.
3. تلاوت چهارصد مرتبه آيه نور[5] در حرم امامرضا عليهالسلام به نيّت هديه به امام عليهالسلام بسيار مؤثر است.
4. قرائت يك حمد و يازده بار سوره توحيد و هديه آن به ارواح مؤمنان بسيار مؤثر است.
5. در زمان هجوم گرفتارىها و مشكلات، قرائت سوره و يا ذكرى به نيّت هديه به امام جواد حضرت محمدتقى عليهالسلام مؤثر و مجرّب است.
6. اثر دعاها و يا اذكار زمانى ظاهر مىگردد كه يك سال كامل از استمرار آن بگذرد.
7. بهترين حالت براى سالك حالت سجده است، يا اذكارى همچون ذكر يونسيه و يا ذكر امام كاظم عليهالسلام : «فليحسن العفو من عندك» كه هيچ عملى همچون سجده سالك براى شيطان سخت و ناراحت كننده نيست.
8. مداومت بر قرائت سوره توحيد باعث ازدياد يقين مىگردد.
9. براى حديث نفس ذكر تهليل (لا اله الاّ اللّه) بسيار مؤثر است.
10. در ميان ادعيه وارده، قرائت دعاى احتجاب: «يـا مَن احْتَجَبَ بِشعـاعِ نُورِهِ عَن نَواظِرِ خَلْقِهِ...» براى نورانيت قلب مؤثر و مجرّب است.
11. قرائت بيست و يك مرتبه آيةالكرسى در روز براى تقويت حافظه بسيار
12. بيان ذكر «يـا اللّه يـا اللّه يـا رَبّ» در يك ساعت خاص در حال سجده براى تقويت روح بسيار مؤثر است.
13. عدد خاص براى استغفار مبتديان هزار و يك مىباشد.
14. «مكاشفه» فرد ادنى از مشاهدات سالك است و زمانش نيز كوتاه، ولى «معاينه» فرد اكمل آن و مدت زمانش نيز طولانى است و در اين حالت، سالك در واقع خود «مُشاهَد» را مىبيند.[6]
15. استاد ما آقاى قاضى مىفرمود: با تخليه (ترك صفات رذيله و اخلاق نفسانى)، تحليه و تجليه هم به دنبالش ظاهر خواهد شد.[7]
[1] . ر.ك: اسوه عارفان، ص 134 ـ 139.
[2] . ر.ک: فريادگر توحيد، ص 38.
[3]. آيةاللّه سيد عبدالكريم كشميرى، 1346 ـ 1419 ه . ق.
[4] . آيه شريفه: «لاَّآ إِلَـهَ إِلاَّآ أَنتَ سُبْحَـنَكَ إِنِّى كُنتُ مِنَ الظَّــلِمِينَ»(انبياء،87)
[5] . آيه نور: «اللَّهُ نُورُ السَّمَـوَ تِ وَالاْءَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَوةٍ...»(نور،35) مؤثر است و مراد از آيةالكرسى سه آيه 255ـ257 از سوره بقره است.
[6] . براى آگاهى بيشتر از «مكاشف»، «مشاهده» و «معاينه» ر.ك: مقامات معنوى، ج 4، ص 21ـ35.
[7] . ر.ک: جمال آفتاب، ص 198ـ202.
مهمترين منابع و مآخذ
ـ اخلاق در قرآن، آيةاللّه ناصر مكارم شيرازى و همكاران، مدرسة الامام على بن ابيطالب عليهالسلام ، چ اول، قم 1378 ش.
ـ اسوه عارفان (گفته و ناگفتهها درباره مرحوم علامه سيد علىآقا قاضى به ضميمه جمال آفتاب، شرح حال مرحوم آيةاللّه سيد عبدالكريم كشميرى)، محمود طيّار مراغى و صادق حسنزاده، انتشارات مؤمنين، چ اول، قم 1378 ش.
ـ اقبال الاعمال، سيدرضىالدين بن طاووس، دارالكتب الاسلامية، تهران 1349 ش.
ـ الاختصاص، الشيخ المفيد (عبداللّه محمد بن محمد بن النعمان العكبرى) (م 413 ه.ق)، مؤسسة النشر الاسلامى، ط الاولى، قم.
ـ انسان در عرف عرفان، حسن حسنزاده آملى، سروش، چ سوم، تهران 1378 ش.
ـ بحارالانوار، محمدباقر مجلسى، المكتبة الاسلامية، تهران.
ـ تجلّى عقش و عرفان در داستانهاى اخلاقى و عرفانى، سيدمحمدحسين صمدى، نجبا، چ اول، قم 1381 ش.
ـ توحيد علمى و عينى، سيدمحمدحسين حسينى طهرانى، انتشارا حكمت، چ دوم، قم 1415 ق.
ـ توصيهها، پرسشها و پاسخها (در محضر حضرت آيةاللّه جوادى آملى)، دفتر نشر و پخش معارف، چ دوم، قم 1380 ش.
ـ جمال عرفان (شرح حال و كرامات عارف كامل آيةاللّه العظمى سيد جمالالدين گلپايگانى)، على تنكابنى، مؤسسه انتشاراتى ائمه عليهمالسلام ، چ اول، قم 1382 ش.
ـ داستانهاى پراكنده در آثار شهيد دستغيب، سيدمحمدهاشم دستغيب، انتشارات ناس.
ـ داستانهاى شگفت، آية اللّه سيدعبدالحسين دستغيب، دفتر انتشارات اسلامى، چ پانزدهم، قم 1376 ش.
ـ داستانهاى عارفانه، شهروز شهرويى، نجبا، چ اول، قم 1381 ش.
ـ در كوى بىنشانها، مصطفى كرمىنژاد، انتشارات نهاوندى.
ـ در محضر لاهوتيان (زندگى نامه، شيوه سلوكى و كرامات عارف بصير و سالك خبير حضرت آقاى جعفر مجتهدى قدسسره )، محمدعلى مجاهدى، مؤسسة انتشاراتى لاهوت، چ اول، تهران، 1381 ش.
ـ روح و ريحان (شرح حال عارف كامل آيةاللّه سيدعبدالكريم رضوى كشميرى قدسسره )، سيدعلىاكبر صداقت، نشر بقية اللّه(عج)، چ اول، قم 1380 ش.
ـ سرّ دلبران، رضا استادى، دفتر نشر برگزيده، چ اول، قم 1377 ش.
ـ سفينه البحار، شيخ عباس قمى، چاپ سنگى.
ـ سياحت شرق (زندگىنامه خودنوشت آقا نجفى قوچانى)، اميركبير، چ دوم، تهران 1362 ش.
ـ سيرى در آفاق (زندگىنامه حضرت آية اللّه العظمى بهاءالدينى رحمهالله )، حسين حيدرى كاشانى، چ دوم، قم 1379 ش.
ـ سيماى فرزانگان، رضا مختارى، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى، چ چهارم، قم 1371 ش.
ـ شرح مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه، عبدالرزاق گيلانى، به تحقيق سيدجلالالدين محدّثارموى، كتابخانه صدوق، تهران، 1360 ش.
ـ صحبت جانان (انديشه عرفانى و شيوه سلوكى آيةاللّه عبدالكريم كشميرى)، على اكبر صداقت، مطبوعات دينى، چ اول، قم 1382 ش.
ـ فروغ دانايى (شرح حال و خاطرات علامه محمدتقى جعفرى)، يعقوب قاسملو، انتشارات نسيم حيات، چ اول، قم 1379 ش.
ـ فريادگر توحيد (جمال السالكين و شيخ العارفين حضرت آيةاللّه العظمى محمد تقى بهجت ـ دام ظله ـ)، مؤسسه فرهنگى انتشاراتى انصارى، چ پنجم، قم 1380 ش.
ـ كرامات الاولياء، سيدعباس موسوى مطلق، نجبا، چ دوم، قم 1381 ش.
ـ كرامات معنوى (به ضميمه روايت عنوان بصرى)، سيدعباس موسوى مطلق، چ اول، قم 1378 ش.
ـ كيمياى محبت (زندگىنامه مرحوم شيخ رجبعلى خياط (نكوگويان))، محمد محمدى رىشهرى، دارالحديث، چ اول، قم 1378 ش.
ـ گناهان كبيره، سيدعبدالحسين دستغيب، دفتر انتشارات اسلامى، چ سيزدهم، قم 1379 ش.
ـ مجله حوزه، شمارههاى مختلف.
ـ مجله حضور، شمارههاى 5 و 6، تابستان و پاييز 1371 ش.
ـ معادشناسى، سيدمحمدحسين حسينى طهرانى، انتشارات حكمت، چ دوم، 1402 ق.
ـ مقامات معنوى، محسن بينا، چاپ هشتم، 1374 ش.
ـ مكاشفات اولياى الهى، مصطفى محمدى، مؤسسه انتشارات عصر ظهور، چ اول، قم 1379 ش.
ـ منازل الاخرة (سرگذشت انسان هنگام مرگ و بعد از آن)، شيخعباس قمى، انتشارات مركز فرهنگى شهيد مدرس، چ دوم، اصفهان، 1379 ش.
ـ مهر تابان (يادنامه علامه طباطبايى)، سيدمحمدحسين حسينى طهرانى، انتشارات باقرالعلوم عليهالسلام ، قم.
ـ ميراث ماندگار (مجموعه مصاحبههاى سال اول و دوم كيهان فرهنگى)، سازمان انتشارات كيهان، چ دوم، تهران 1369 ش.
ـ ميزان الحكمه، محمد محمدى رىشهرى، ترجمه حميدرضا شيخى، دارالحديث، چ دوم، قم 1379 ش.
ـ نغمههاى عارفانه (شرح دعاى ملكوتى سحر)، سيدمحمدمهدى دستغيب، چ اول، شيراز 1377 ش.
ـ وسائل الشيعه، محمد حر عاملى، مؤسسة آلالبيت، قم 1412 ق.