فهرست جلد دوم (اعجاز تأثیری قرآن)

تذکرات آغازین.. 11

مقدمه. 13

فصل اول: گونه‌شناسی اعجاز تأثیری قرآن کریم. 21

1. تأثیر روحانی.. 21

2. تأثیر در بیان.. 22

2ـ1. تفصیل و نقد و بررسی نظریه. 23

2ـ1ـ1. متکلم و برتری مولوی.. 25

2ـ1ـ2. گوینده و برتری رحمانی.. 27

2ـ1ـ3. گوینده و برتری قدرتمندانه. 29

2ـ2. ادله نظریه انتساب.. 42

2ـ2ـ1. قرآن.. 42

2ـ2ـ2. روایات.. 45

2ـ3. فواید و ویژگی‌های نظریه انتساب از دیدگاه قبانچی.. 46

2ـ3ـ1. جایگاه نظریه انتساب.. 47

2ـ3ـ2. انّی بودن استدلال به وجوه اعجاز 48

الف) مصداق برهان لمّی و یقین آور بودن نظریه انتساب.. 48

ب) انّی بودن و یقین آور نبودن وجوه اعجاز قرآن، به‌جز نظریه انتساب.. 49

3. تأثیر فیزیکی و مادی.. 51

3ـ1. بر انسان‌ها و دیگر مخلوقات ذی روح. 51

3ـ1ـ1. تعویذ با معوّذتین.. 54

3ـ1ـ2. خواص تکرار سوره واقعه هر شب جمعه. 54

3ـ1ـ3. تأثیر آوای قرآن بر جسم و روان.. 54

3ـ2. بر جمادات (رهیافت‌های علوم تجربی) 55

فصل دوم: مهم‌ترین نظریه‌های اعجاز تأثیری.. 61

1. اعجاز تأثیری با محوریت گوینده 61

1ـ1. تجلّی.. 61

1ـ2. نظریه انتساب.. 62

2. اعجاز تأثیری با محوریت متن.. 62

2ـ1. نظم. 63

2ـ2. بلاغت.. 63

2ـ3. موسیقی/ موسیقی باطنی.. 64

3. اعجاز تأثیری با محوریت مخاطب (مخاطب خاستگاه اعجاز تأثیری است) 64

4. اعجاز تأثیری با محوریت معنا (بدون لحاظ نظم و بلاغت) 65

5. اعجاز تأثیری با محوریت آثار خارجی (خالقِ متن خاستگاه اصلی و کارکردهای خارجی نشانه‌های آن است) 65

6. اعجاز تأثیری بر پایه محورهای سه‌گانه (نظریه مختار) 66

فصل سوم: بررسی سیر تکاملی اعجاز تأثیری از دیدگاه دانشمندان.. 71

1. دیدگاه‌ها و نظریات متقدّمان.. 71

1ـ1. خطّابی (388ق) 72

1ـ1ـ1. تحلیل العانی.. 74

1ـ1ـ2. تحلیل  ابو‌زید. 75

1ـ1ـ3. نقد داوری ابوزید. 76

1ـ2. قاضی عیاض اندلسی (544 ق) 77

1ـ3. قطب‌الدین راوندی (573ق) 79

1ـ4. جلال‌الدین سیوطی (911 ق‏) 81

2. دیدگاه‌ها و نظریات متأخران.. 84

2ـ1. فرید وجدی.. 84

2ـ2. هبة‌الدین شهرستانی.. 96

2ـ3. سید‌قطب.. 106

2ـ 4. محمد‌هادی معرفت.. 111

2ـ5. محمد غزالی.. 113

2ـ6. عبد‌العزیز. 116

فصل چهارم: دلایل اعجاز تأثیری.. 119

1. قرآن.. 125

1ـ1. اقشعرار جلود. 125

1ـ2. شکافتن کوه 131

1ـ3. کتابی برای خواندن.. 134

1ـ4. اشک ریختن، متأثر از قرائت قرآن و ایمان به آن.. 135

1ـ5. قرآن روح وحی شده 137

1ـ6. نهی از شنیدن قرآن دال بر تأثیر قرآن.. 141

1ـ7. بیمناکی قلوب، ثمره تلاوت قرآن.. 142

1ـ8. اتهام به سحر نشانه تأثیر قرآن.. 143

1ـ9. شگفت‌زده شدن جنیان از قرآن.. 144

1ـ10. سجده مستمعان قرآن.. 146

2. روایات.. 148

2ـ1. کهنه نشدن از مظاهر اعجاز تأثیری.. 149

2ـ2. تجلّی خدا در قرآن.. 149

2ـ2ـ1. معنای تجلّی.. 152

2ـ2ـ2. گونه‌ها و مراتب تجلّی.. 153

2ـ2ـ3. شرایط و مراتب دریافت تجلّی.. 154

2ـ3. اختلاط قرآن با گوشت و خون.. 156

2ـ4. تأثّر پیامبر اکرمˆ از استماع قرآن.. 156

2ـ5. تأثّر پیامبر اکرمˆ از قرائت قرآن.. 157

2ـ6. فراگوش دادن فرشتگان به قرآن.. 158

2ـ7. احوال اصحاب پیامبر هنگام شنیدن قرآن.. 159

3. گزاره‌های تاریخی و تجربه‌های شخصی.. 159

3ـ1. تجمع سران شرک برای شنیدن قرآن.. 160

3ـ2. تأثیر قرآن بر اهل مدینه. 161

3ـ3. تأثیر قرآن بر عباد بن ‌بشر. 161

3ـ4. مسلمان شدن طفیل.. 162

3ـ5. سید‌قطب.. 164

3ـ6. فضیل.. 166

3ـ7. جان دادن علی بن ‌فضیل.. 167

3 ـ 8. مصداقی دیگر از تأثیر آیه 16 سوره حدید. 169

3 ـ 9. اسلام آوردن پیکتال انگلیسی.. 170

3 ـ 10. توبه شعوانه. 171

فصل پنجم: خاستگاه اعجاز تأثیری و عوامل محوری آن.. 173

- الهی بودن قرآن.. 173

- مفاهیم قرآن.. 173

- قاری قرآن.. 174

- زمان تلقی نص.... 174

- احوال دریافت‌کننده 174

- مظاهر تأثیر در دریافت‌کننده 174

- انحصاری بودن تأثیر برای قرآن.. 174

دیدگاه نگارنده 175

1. خالق متن.. 175

2. قابلیت متن.. 183

3. نقش و شرایط گیرنده و مخاطب متن.. 185

فصل ششم: پاسخ به شبهات.. 193

1. اثبات ناپذیری.. 193

2. وجود ناقض و امکان همسان آوری.. 196

3. نبود ملاک داوری و داور مشخص برای ارزیابی اعجاز تأثیری.. 197

4. شبهه دور در استدلال به آیات و روایات.. 198

کتاب‌نامه. 199

فهرست آیات.. 225

نمایه اصطلاحات.. 235